Ilona Skuja: Vai viegli lietot medijus?
Mediju ētikas padome ir nozares pašregulācijas organizācija, tā palīdz risināt domstarpības starp sabiedrību un medijiem. Sūdzētāju vidū bija valsts amatpersonas, organizācijas, uzņēmumi, tā dēvētie aktīvisti, kā arī daudzi mūsu līdzcilvēki bez plašākas atpazīstamības sabiedrībā. Ētikas padomē skatītās sūdzības var iedalīt divās grupās. Pirmajā ieskaitāmas sūdzības, kurās ir ļoti konkrēts pamats diskutēt par mediju ētikas kodeksa pārkāpumiem - vai godprātības, faktu pārbaudes, faktu un viedokļa nošķīrums vai citi ētiskas mediju darbības principi ir ievēroti. Vai bija pareizi steigties publicēt ziņu par uzņēmēja Jura Savicka nāvi, nepārbaudot tās patiesumu? Kādā veidā medijs atzina un laboja savu kļūdu? Vai bija pareizi televīzijas sižetā iekļaut norādes uz mazaizsargāta cilvēka dzīvesvietu? Vai bija pareizi, ka rakstot par gadījumu, kad sabiedrībā cienīta un zināma cilvēka vārds un foto bijis izmantots krāpnieciskās viltus ziņās, žurnāls uz vāka viens pret viens atkārtoja internetā izplatītos melus? Vēl brīdi tā varētu turpināt, taču secināms, ka šādu gadījumu nav daudz, toties to izvērtēšana medijiem, lai arī nepatīkama, atgādina par vienošanos uzturēt profesionālos standartus neraugoties uz steigu, stresu, resursu trūkumu vai īstermiņa biznesa interesēm. Par saņemtajām sūdzībām Ētikas padome gatavo atzinumu vai sniedz viedokli un rekomendācijas. Tas tiek darīts arī par situācijām, kad Ētikas kodekss formāli ticis ievērots, tomēr bažām bjis pamatots iemesls. Skatot 33 sūdzības, 16 gadījumos Ētikas padome saskatīja sūdzībai pamatotu iemeslu. Uzticama, no malas sniegta situācijas analīze un ieteikumi palīdz medijiem uzturēt profesionālos standartus. Daļā gadījumu Ētikas padomes analīze bija par pieļautām kļūdām, citreiz medijs saņēma apstiprinājumu, ka diskutablajā situācijā ir rīkojies profesionāli un ētiski.